ZASADY PRACY ZDALNEJ W OBLICZU KORONAWIRUSA

praca-zdalna-2021

W czasie panującej pandemii koronawirusa praca zdalna wydaje się jednym z najbardziej realnych rozwiązań. Wiele osób niezbyt przychylnie podchodzi do takiego rozwiązania ze względu na zbyt wiele rozpraszających bodźców. Jednak, dla bezpieczeństwa własnego i innych będziemy zmuszeni wykonywać swoje obowiązki w ten sposób przez najbliższe tygodnie. Tak więc, jak pracować zdalnie w 2020 roku? Poniżej przedstawiamy kilka istotnych wskazówek.

Z dniem 8 marca 2020 r. weszła w życie specustawa, którą uchwalono w związku z rozprzestrzenianiem się zakażeń wirusa SARS-CoV-2. Artykuł 3 specustawy mówi o tym, że pracodawca „może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna)”. Tak więc, pracodawca może wydać pracownikowi polecenie wykonywania obowiązków służbowych w domu. Nie potrzebna jest do tego zgoda zatrudnionego, nawet jeśli dotychczas nie pracował w ten sposób. W tym przypadku prawo nie reguluje większości kwestiii dotyczących home office, więc poinno to być ustalone pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, zgodnie z nadrzędnymi zasadami prawa pracy, a więc nie dyskryminujących pracownika i zapewniających mu narzędzia do pracy. Wyjątkowy stan zarządzania kryzysowego rządzi się swoimi prawami, miejmy to więc na uwadze przy delegowaniu zadań w trybie online. 

PRACA ZDALNA A KORONAWIRUS 

Rola pracodawcy wobec pracownika

Decyzję o podjęciu pracy zdalnej może podjąć jedynie pracodawca. Należy pamiętać, że to pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy (207 § 1 KP). Pracownik może natomiast wnioskować o taki tryb pracy, ale jego wniosek nie wiąże pracodawcy w żaden sposób. Sposób poinformowania pracownika o pracy zdalnej może odbyć się w formie pisemnej, ustnej, e-mailem lub SMS-em. 

Ważną kwestią jest, aby pracodawca zlecający zadania w postaci home office zapewnił swoim pracownikom sprzęt służbowy do działania. Korzystanie przez pracownika z własnego sprzętu będzie wiązało się koniecznością przyznania pracownikowi ekwiwalentu z tytułu zużycia sprzętu. Dodatkowo pracodawca powinien umożliwić dostęp do służbowych plików, dysków, obsługiwanych platform i sieci. Warto zadbać o to wcześniej, gdyż może to wymagać pomocy informatyków. Dużą pomocą jest system CRM z możliwością udostępniania dokumentów, jeśli jednak nie posiada jego to powinna skorzystać z popularnych dysków sieciowych np. Dropbox czy Dysk Google. Niekiedy potrzebny będzie komunikator do telekonferencji, aby łatwiej było komunikować się w celach zawodowych

Na koniec pracodawca powinien wypłacić pracownikowi, któremu zleca pracę zdalną, takie samo wynagrodzenie jak wtedy, gdy wykonywał on pracę w biurze.

BIURO W DOMU – organizacja pracy zdalnej

W obecnych czasach zadajemy sobie pytanie: jak zorganizować miejsce pracy zdalnej, aby skutecznie i wydajnie pracować? Nie jest to trudne, gdyż wystarczy wprowadzić kilka zmian, które zapewnią nam komfort pracy.

Biuro domowe powinno być jak najbardziej zbliżone do warunków panujących w prawdziwym biurze, więc należy ją wydzielić, choćby symbolicznie, by uniknąć ciągłego rozpraszania przez domowników czy inne czynniki. Na początek warto wyodrębnić odpowiednie pomieszczenie, które będzie miało bezpośredni wpływ na  naszą kreatywność, efektywność i możliwość koncentracji. Kiedy już ustalisz, gdzie będziesz pracować, zadbaj o to, aby  wszystkie niezbędne do wykonywania pracy sprzęty były pod ręką. Korzystając z laptopa i telefonu nie zapomnij o ładowarkach, by ograniczyć czas na ich poszukiwania w ciągu dnia. Pamiętaj, żeby zadbać o światło dzienne, aby nie popsuć sobie wzroku przez długie siedzenie przed monitorem. Praca przy naturalnym świetle jest korzystniejsza dla całego organizmu. Zaplanuj godziny pracy i staraj się je przestrzegać, nie zapominając wyliczenia czasu na odpoczynek. Choć może się to okazać trudne, to konieczne będzie oddzielenie obowiązków domowych od pracy, bowiem czasochłonne czynności mogą odciągnąć nas od obowiązków służbowych.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.